21 December 2010

.Sebuah Kisah Tauladan.

Cerita Berikut Takde Kene Mengena Ngan Yg Nazak,
Mahupun Telah Pun Mati (Meninggal Dunia)


Kisah yg diceritakan kpd aq..
So,meh la kite share n jadikan teladan utk mse depan..
HUhuu..

Tp xtau la aii nk cite dari mane..ahakSs..
Ok laa..cenggini..

Ade sorang ppuan ni..mmg rupe luaran tip top..
Nampak baek,skemaaa..
Kirenye mmg anak,calon isteri muslimah ahh katanye..wakakakaa..
Tp sume tu org ckp just cover luaran je laa kn..
Xsangke lak dalaman die lebeh busuk dari bende busukk..huhuu..

Sanggup berPURA-PURA mcm kene buatan org a.k.a kene sampuk jin etc la kan..
Ahahahaa..mmg lawak gile akak tu cite kt aq dowhh..
Yelaaa..smpai masok spital kononnye sakit la kn..
Hamek ko..spital bagi ubat penenang..wakakakaa..asal x anto spital gile je..kn lagi baek..
Tp yela kn..keluarga ingatkn die betol2 sakit..
Sygkn anak katanye..huhuu..tu yg bwk berubat..

Sebelum di anta ke spital..konon2nye kat uma mcm ngamok2 la kn..
Konon kene rasukan jin tu laa..wakakakaa..
Hamekkk ko..skali yg dtg tu bkn calang2 org..
Ustaz - org yg beriman dtg nk ubatkan..
Mampu ke ko nk kalahkan pandangan org beriman ni..
Skali dari situ sudah mule kantoi daa..
Rupenye rosak akidah dari diri sndiri..wakakakaa..
Bknnye kne buatan org or jadah len..
Da gitu,pas kua spital..wat2 la mcm org xbermaya..hahaaa..
Fuh,kalo ade Anugerah taun ni..mmg kalah ahh segale pelakon kt Msia ni..
Pelakon Hollywood pn xmo masok btanding ngn ppuan ni..
Terer gile belakon..!! ahakSs..
Tp ko kne ingat wahai ppuan..
Allah tu Maha Mengetahui..Allah tu Maha Adil..
Die tau nawaitu kite camne.. :)

Yelaa..agaknye takot kne perambat ngn fmly kalo tau..
Tu wat cmtu..t org syg..t xjadik mara..wakakakaa..
Cm sial je org camni kn..
Huhuu.. :P
Deyyy,bak kata pepatah..Berani Buat Berani Tanggung..
Xkan berani mnyedapkan puki,xberani tanggung akibat..!!
Jujur kan lebeh baek..ahahaa..
Lg sian akak tu cite..bapak ppuan tu ade la sikit wet..bkn byk naa pon..
Tp sian,nk wat camtu konon dpt la keruk duet tu..uhuhu..
If aq,lebeh bangga kalo dpt beli sesuatu brg dgn duit titik peluh sndiri..walaupun karipap 30sen..waakakakakaa..
Tp nk wat camne..tu laa pengorbanan seorang bapak..
Hidup2 lagi da ditipu anak..ahahahaa..nk kata kurang didikan agama,terlbeh kot..
Mungkin ketagihan batang wat jadik cmtu.ahakSs.. :P

Murtad memberi erti terputusnya Islam (terkeluar dari Islam), ianya terbahagi kepada tiga bahagian sepertimana yang disebutkan oleh Imam Nawawi dan juga ulama-ulama Syafie, Hanafie dan selain daripada mereka iaitu:

i Murtad berbentuk iktikad
ii Murtad berbentuk perbuatan
iii Murtad berbentuk perkataan.


Seseorang Muslim boleh menjadi murtad yakni terkeluar dari Islam melalui iktikad iaitu kepercayaan yang bertentangan dengan aqidah Islam. Di antaranya ialah:

* Tidak mengakui bahawa Allah s.w.t ialah Tuhan yang hanya berhak disembah.

* Tidak mengakui atau ragu-ragu bahawa Nabi Muhammad itu adalah utusan Allah, atau mengingkari salah seorang rasul yang terdahulu dari Nabi Muhammad s.a.w.

* Tidak mengakui bahawa al-Quran itu diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w dengan perantaraan Malaikat Jibril a.s.

* Tidak mempercayai atau meragui hukum-hukum Allah s.w.t yang disebut di dalam al-Quran dan hadith nabi.

* Tidak mengakui atau ragu-ragu bahawa Hari Kiamat itu akan datang dan yang berkaitan dengan Hari Kiamat seperti syurga, neraka dan lain-lain.

* Tidak mempercayai qada' dan qadar iaitu buruk atau baik semuanya ditentukan dan datang dari Allah s.w.t.

* Tidak mengakui atau ragu-ragu menerima ijma' sahabat-sahabat Nabi s.a.w dalam perkara-perkara agama.

* Menghalalkan perkara-perkara yang telah diharamkan oleh Allah s.w.t dengan dalil-dalil qatie seperti menghalalkan zina, minum arak, berjudi, makan riba' dan sebagainya.

* Mengharamkan perkara-perkara yang telah dihalalkan oleh allah s.w.t dengan dalil-dalil qatie' seperti jual beli, berkahwin, sewa dan sebagainya.

* Mengingkari perkara-perkara yang telah diketahui oleh semua orang Islam sesuatu perkara yang telah ditentukan dan ditetapkan dalam agama seperti mengingkari bilangan waktu sembahyang atau rakaatnya.

* Tidak mengakui kewajipan yang telah disabitkan dengan dalil-dalil qatie'seperti sembahyang lima waktu sehari semalam, puasa sebulan Ramadhan, zakat, haji dan sebagainya.


Subhanallah..
Time yg ppuan tu konon2nye sewel diganggu makhluk halus tu..
Ppuan tu ckp,'Aku Bukan Islam..Aku Tak Sembahyang' - lebeh kurang g2 kot..
Apelah hukumnye skg ekk?Hanye Allah jelah tau..
Jauhkan lah aku ya Allah dari kesesatan dlm AgamaMu..amin..
Alhamdulillah ya Allah..walaupun aq xde ayah..
Tp kasih syg yg aq terima lebih sempurna drpd yg ade mak bapak..


Nota kepale lutut :

Cukuplah buat dosa tu..watpe nak tambahkan dosa lain kn..
Tak paham laa..huhuu..
Kn lebeh baek jujur bile byk bende yg da 'kantoi'..ahakSs..

Nota bwh sikit kepale lutut :

Dont Judge Book By Its Cover
(luaran yg sempurna xbermakne dalaman jugak sempurna..huhuu..serta sebaliknye..walaupun luaran tu nmpak mcm mafia..ntah2 lagi mulia hati dalamannye dari yg ade cover..)

Nota urat kaki :

Sian si bapak..kalo jutawan yg ade juta2 ringgit xpela gak nk berebut harte..
Ni blom mati g anak2 da berebut nk dptkn duet..malang menjadi seorang bapa yg ade anak camtu..
ChoOoiii,,jauhkan drpd diriku..

Nota tumit kaki :

Kalo hubungan cinta sndiri da ranap dek kerabakan pepek anda,nasihat dari sy..usahlah cuba nak rosakkan hubungan org len yg setakat ni masih dilandasan islam..
Org ckp,tak baik runtuhkan masjid org..kang dpt Smart Tag pegi nerake..

Nota tapak kaki :

Kalo da xtahan nk menyundal..jgn libatkan org len..
Bykkan ingat Allah..agak2 mmg da xleh handle sgt..
Nikah adelah jalan terbaek..hehee..

Nota takde tapak :

Bertaubatlah..Betulkan NAWAITU tu..
InsyaAllah..Allah tu kn maha Pengampun..

9 comments:

.::Dearsuezana::. said...

peh power kata2 ko tue nad....

NaDia Aziz said...

zana : huuu..kata2 yg mne tu power weh?ehehee.. :D

PuPeL said...

panjang gile entry kau..tp aku bace..haha memang ada orang2 cam ni..contoh..makcik aku hahahahahhahha

.::Dearsuezana::. said...

p***...
bahasa tue owng lain leh faham ke???

cik perosak lagu said...

fuyooo hayat khau nad!!! ;D

n!da said...

mak oii.. banyak gile note.
ish3. takutnye aku. jaohkan la perkara2 burok mcm tu jadik kt aku, family aku, kawan2 aku, kenalan2 aku. sume yg berhampiran dgn aku. minx jaoh.

NaDia Aziz said...

pupel : ahahaa.. :D
agknye ppuan ni menuntut ilmu penipu ngn makcik ko kot..wakakakaa..

NaDia Aziz said...

zana : erkkkk..bhse johor eaa tu..wakakakaa..xsure lak aq..ngee.. (^_^)

weh,asal aq xleh bukak blog ko haa?

NaDia Aziz said...

nida : kih3..tau takpe..mtk aq dijauhkan jugak..
aminnnn.. :)