22 February 2011

.Mainan Tahun 80an & 90an.

Aku suka mengimbau masa lampau..
Hehee..
Oleh kerana itu,anda tidak perlulah kata aku suka berangan..
Kerana ingatan aku agak kuat..
Dan ia sukar dilupakan..hehee..
(Tiba-tiba ayat aku jadi begitu sopan serta skema..kenapa?entah..hahaa..)
-err..sbb ade kawan luar negare bace blog..so die leh translate la kt google t..kah3..ajgeile..

Masihkah kawan-kawan yang lahir pada lingkungan ingat pada kenangan dulu?
Ternyata aku masih ingat lah sikit-sikit kan.. :D
Untuk tidak melengahkan masa,marilah kita bersama-sama melihat apakah kenangan yang aku baru sebutkan sebentar tadi ya..

Patung Kertas
Yeahhh..aku sangat suka bermain patung kertas ini..
Yelah,masa kecil dulu kan tak berapa mampu mahu beli teddy bear besar..
So,ini sahaja lah yang mampu main..
Kalau tak silap..
Harga patung kertas ini ialah RM0.30sen-RM0.50sen..
Dia dijual seperti sticker biasa..
Cuma tak melekat..
Dalam 1 itu ada seorang anak patung,baju pelbagai jenis,kasut dll..
Kiranya kelengkapan macam barbie doll sekarang lah kan..hehee..

Cara nak main anak patung kertas ini pulak..
Baju yang dah dileraikan dari kertas..
Di kepit sahaja di bahu patung itu..
Nah..dah lawa lah anak patung..
Boleh pergi jalan-jalan..hehehee..
Biasa nya aku main dengan kawan-kawan masa kecil dulu lah..
Siap tukar baju atau aksesori lagi tau..
Agak-agak sampai pencangkuk baju patung tu dah lunyai..
Baru lah dibuang..hahahaa..

 TORA

"Tora Datang Lagi..!!"
Dengan pelbagai mainan yang .... bla bla bla bla..

Ok..
Itu adalah trademark iklan tora ok..
hahaa..
Haros ingat sampai sekarang..
Bila iklan tora saja,nak terus pergi ke kedai beli tora..
Sebab nya,dalam tora ini ada coklat dan juga permainan..
Meh la tengok apa lah permainan dalam tora ini ok..

 Kipas Terbang TORA

Hehee..
Ini pun salah satu permainan aku dulu-dulu jugak..
Siapa dapat terbangkan paling tinggi,confirm menang..
Kalau hebat lagi..
Buat macam gasing,putarkan kipas itu ke bawah..
Tenggekkan dengan kipas yang ada banyak saiz..
Hahaa..siyes best..!!

Harga TORA dulu dalam RM0.60sen kot..
Sudah lupa pulak..


Basikal Mainan TORA

Rasanya basikal ini dulu pun famous juga..
Bawa pergi ke sekolah..
Main ramai-ramai atas meja time rehat or time cikgu tiada..
Hehee..
Basikal siapa yang paling jauh pergi,dia menang..
Yang penting,kena tarik pemutar warna hijau itu kuat-kuat..
Mesti basikal pergi jauh..ahakSs.. :D

 Belon

Ini pula belon..
Bukan belon biasa..
Tapi belon ini jenis yang tidak tahan lama..
Kalau nak tiup,pakai straw kecil itu..
Rasa nya belon kecil ini harga dalam RM0.20 masa tu..
Serious tak ingat harga..hehee..
Fuhh,main belon ini..
Aku biasa guna 2 or 3 paket belon..
Sebab dapat buat yang paling besar lah kan..hahaa..
Lepas belon itu besar,korang semua ada tak letupkan pakai mulut?
Hahaa..aku tak tahu macam mana nak tunjukkan..
Kalau korang lahir zaman aku,mesti ingat punya.. :)
Ada orang cakap belon ini busuk..
Tapi aku suka juga bau belon ni..hahaa..gile..

 Kad Snap

Masa aku darjah 6,selalu sangat main game card ini tau..
Lagi-lagi lepas UPSR..
Memang semua yang ada dalam gambar di atas itu aku ada..
Hahaa..
Kalau ada lagi lah kad ini,mesti aku dah tunjukkan pada korang cara mainnya..
AhakSs..
Memang best..!!
Sumpah aku teringat zaman darjah 6..
Sampai ustaz yang jaga kitorang dulu marah sebab bising sangat..
(iye,aku mengaku dari kecil aku kuat gelak..:P)

Yoyo

Hehee..yoyo pulak biasanya budak lelaki la main..
Tapi aku??
Iye,aku pun main juga..
Wakakakaa..
Dah macam budak tomboy saja kan aku ini.. :)
Memang terror habiskan duit beli mainan ini kan..

Kotak Pensel Bertingkat

Aku sure kamu semua pasti pernah jumpa kotak pensel ini masa sekolah dulu kan?
Aku pun ada juga benda ini..
Siap ada pengorek pensel lagi dekat hujung kotak pensel..
Biasa nya kotak pensel ini macam-macam rupa ada..
Memang time itu famous amos la katanya..hahaa..
Siapa punya yang banyak ruang isi pensel memang paling glamour kan..
(^_^)
Aku punya 2 tingkat sahaja..ahakSs..

Guli

Budak lelaki biasa main guli kan..
Ada juga budak perempuan main..
Well,kata pun budak lasak kan..
Memang time petang-petang itu selalu main..
Siap isi dalam botol ok..
Sebab terlalu banyak dan selalu menang..!! hahaa..
Serious aku tak tipu..
Memang aku terror weh main guli dulu..hehee..

notabawah : 
rindu nya zaman kanak-kanak..
best kalau dapat main lagi game ni sume.. :)




23 comments:

Misz Eila said...

ak sokong n ak pn ingt gak...sume p'mainan ni ak ske main dolu2..hahah

especially ptung kertas 2..sonok dpt tukr2 bju die..hehee

Sumayyah Nadhirah said...

hahah fashionnn kertas tu mmg femes sgt2!!!

cendawanpink said...

eila : ehehee..byk g mainan..tp ni je smpat cari gambo..len kali aq upload g ekk.. :D

sme ahh ngn aq..
patung kertas yg plg best..:)
hehee..

cendawanpink said...

maya : kih3..tau takpe wehh..
jom tukar baju patung ngn aq..ahahaa.. :D

sicKo^ said...

teringat aku kat Tora tu.. Dulu2 slalu kluar iklan kat tv.. Macam2 mainan ada dalam tu..

cendawanpink said...

sicko : aah..tau takpe..
aq pn sme gak..
tpengaruh ngn iklan..ahahaa..

heart tamimi said...

hahaha..ha'ah la teringat tol mase kecik2 dlu weyh..same la..hihi

cendawanpink said...

pujie : oooo..kek nogori pn main ni gak ea..kih3.. :D
sme je kn nama mainan ni..hohOo..

Yan said...

nad aku benci ko!hahaha

giler terimbas zaman persekolahan..nak tambah satu lagik, ceper.!cepat carik nad, nanti kite lawan same2..keh3

cendawanpink said...

yan : ahahaa..sweet je kn time dlu2..hehee.. :D

ok..t aq letak maen ceper lak..
wakakaa..

heart tamimi said...

nad tmbah ag 1 men pemadam..hahaha..dlu ak salo menang woo..byk gile pemadam dpt..hihi

cendawanpink said...

pujie : kih3..tau takpe..
tgu my next entry..
yg ni mainan..
yg laen2 aq masokkan dlm permainan..tgu ok.. :D

Sumayyah Nadhirah said...

hhhahaha sgt seronok...haha

cendawanpink said...

maya : kih3..dok tgelak je..msti ingat zmn dlu2 kn.. ;)

Sumayyah Nadhirah said...

hahhaha pastilah!

Lovely Fieyza said...

haha.. teringat der.. kenangan lama..
aku paling suka main belon tuh..
kdg2 kalau boco die tak besar... nt kena tutup bocor tu baru leh tiup semula.. hihi.. lawak..
aku nak main belon tu lagi..

cendawanpink said...

fieza : aah..tau takpe..
die leh katup semule kn kalo bocor?ahahaa.. :D
klaka weh kalo ingat balek time dlu2..

Miss Tasantek said...

untungnyer nad..dapat rasa semua..
aku dapat rasa patung kertas, and belon 20 posen , beserta dendang.
itu saja..
sebab mak ayah aku dulu org susah..kalau aku bli mainan tu semua nnti mak aku cakap,
nti aku takde duit lanje skolah.

cendawanpink said...

tasa : aq ikot perot weh dlu nk beli mainan..ahahaa.. :D
kalo dpt 50sen,simpan 20sen..cenggitu laa..kih3..

tat!n said...

sume pn best! sume pn den maen,hehe.x kiro laki o ppuan pny games.eeii,ko ni rajin ek google gambo.hahaha.

cendawanpink said...

tatin : sme la ngn aq wehh..gasing pn aq terer tau kasi pusing..
skg ni jgn suruh..
paku kat atas boleh la.. :D

tat!n said...

best3 maen gasing!!hehe.kt uma aku ade lg kot gasing,tp kne carik r.hahaha.dlu pn ak pndai,skg tataw la pe jd.paku mkn kaki kot.hahahah

cendawanpink said...

tatin : ahahaa..aku rse aku da xpndai kot main gasing..paku kt atas ade laa..ngee.. :D
paku makan kaki tu da tentu..hohOo..