30 September 2011

.Sultan Johor Tersinggung.

..click pic utk paparan lebih beso..



ayooooo..
sultan murka,abes laaa..
aku warge Johor owezzzz cinte Johor 4eva..!!
yehaaaa..rindu Johor..
selamat je selame aku hidop ni kt Johor..
takde masalah pon kn..
ape daa ckp negeri org cenggitu..
mane2 tempat pon lebih kurang je derr..
yg pasti aku tetap Johorean walau ktne pon aku berade..
cehwahhhh..
mentang2 aku di "Angola" skg ni kn..ki3.. :)






.Unwell.

nonstop sneezing & runny nose..
haishhh.. T____T


aduhh,kalo still tak sihat..
abes rosak plan weekend kali ni..
hurmmmmm..
alamatnye bergolek kt umah jela kot.. 
~_________~"


nota kakiku :
mahap laa kalo saye bawe virus ke seluruh pelosok opis & dunia..
takde sape mintak sakit..
dah musim katanye kn..huhuu..
Achuuummmm!! :P






.T_________T.


Mak pandang jenazah abang yang terbaring kaku. Walaupun muka sembap, perut membusung, namun mak nampak ketenangan pada wajah abang.

Mak ambil pisau. Mak potong baju-T yang tersarung pada tubuh abang, baju terkahir yang abang pakai, Mak terpaksa potong kerana kerana baju itu tidak muat untuk melalui perut abang yang 'buncit'.

Tapi, mak akan simpan baju itu. Mak tak cuci, sesekali boleh mak cium baju itu, sekadar pengubat rindu di hati. Kemudian abah kendong tubuh abang ke pangkin yang telah disediakan. Lalu abah dan mak mendikan jenazah abang. Hanya kami berdua. Mak tak mahu orang lain. Biar tangan abah dan mak yang menjiruskanair buat kali terakhir pada tubuh kecil abang.

Mak nampak anak mata abah, berkaca-kaca, setitis dua air matanya tumpah, mengalir di pipi, tapi cepat-cepat abah sapu dengan lengan sasanya.

"Bang, jangan menangis. Kita selesaikan hingga ke titisan terkahir," begitulah kata mak pada abah.

Setelah abang dimandikan, mak bantu abah kapankan jenazah abang. Pun hanya kami berdua juga. biar tangan kami saja yang memakai dan membalutkan kain terakhir pada tubuh abang.

"Kakak, jangan menangis. tak baik buat abang macam tu!"

Itu pesan mak semasa kakak-kakak mahu mengucup dahi abang buat kali terakhir. Abah pula selepas mengucup dahi abang, cepat-cepat abah menjauh memalingkan muka.

Mak nampak air mata abah berjuntaian membasahi pipi. Dan buat kali terakhir itu juga, mak usap dahi abang. Mak senyum, lantas kucup dahi abang.

Mak bisikkan: "Abang tunggu mak di syurga ya!"

Akhirnya, wajah abang 'ditutup'. Kami sembahyangkan abang buat kali terakhir. Ramai betul jemaah yang turut serta. Setelah itu, kami bawa abang ke tanah perkuburan.

Abah masuk ke dalam liang lahad untuk menyambut jenazah abang. Alhamdulillah, semua kerja dipermudahkan. Abang sudah selamat di sana.

Bertubi-tubi mak terima ucapan takziah daripada tetamu yang datang. Abang nak tahu, ada satu soalan yang mereka tanyakan pada mak.

Soalan itu asyik terngiang-ngiang di telinga mak. Tanya mereka: "Kakak uruskan jenazah anak kandung sendiri, tapi setitis air mata tak jatuh ke pipi? Kenapa kakak tidak menangis?" Itulah soalan mereka.

Mereka hairan kenapa mak tidak menangis, sebaliknya bibir mak tidak lekang dengan senyuman. Kenapa mak masih mampu tersenyum di saat memangku sekujur tubuh yang pernah berada dalam rahim mak dulu? Empat tahun dua bulan mak membesarkan Abang. Mak selak helaian demi helaian paparan kertas dalam diari yang sedikit usang itu. Aduh! Banyak sungguh memori yang tercatat di dalamnya. Membacanya bagaikan meruntun jiwa mak kembali mengenangkan perjalanan derita Abang sejak lahir hingga menghembuskan nafas terakhir. Mata mak terpaku pada catatan peristiwa lebih kurang tiga bulan sebelum Abang pergi. Mak rasa, di sinilah terkandung jawapan yang mak cari-cari. Jawapan untuk soalan yang mereka tanya kenapa mak tidak menangis?

Mak akan bacakan sedikit rentetan diari ini supaya mereka tahu kenapa mak tidak menangis, sayang.

Januari 2011- Perut Abang semakin membusung kerana hati membengkak. kata doktor, semua organ dalaman Abang sudah rosak, sudah 'reput'. Tidak boleh diselamatkan lagi. Tidak mengapa. Hati mak berkata, cukuplah! Tidak akan ada lagi pembedahan untuk Abang.

26 Februari 2011- Hari ini ulang tahun ke-4 abang. Dua hari sebelum itu, mak tanya, abang nak kek apa? Abang jawab, nak kek lori sampah! Hah Hah.. Tergelak mak. Abang suka sangat melihat lori sampah yang lalu setiap pagi depan rumah. Sebab itu abang nak kek bentuk lori sampah, Puas mak dan abah melilau sekitar Kuala Lumpur , tetapi tak jumpa kek macam tu. Tak ada yang sanggup buat kek macam yang Abang minta. Mak kecewa! Selama ini, mak tunaikan apa saja permintaan Abang, tapi kali ini mak gagal. Mak belikan kek coklat strawberi sebagai pengganti. Dengan perut membusung, dada berombak kerana sukar bernafas, Abang masih tersenyum dan nampak ceria melayan rakan-rakan yang datang, sama-sama menyanyikan lagu hari jadi abang. Dan ketika itu, hati mak sudah terdetik, mungkin ini hari jadi abang yang terakhir.

7 Mac 2011- Keadaan abang semakin kritikal. Perut abang semakin membesar. Abang tidak mampu untuk bergerak dan lebih banyak terbaring serta asyik sesak nafas. Mak semakin tidak tahan melihatkan keadaan Abang sebegini rupa. Mak bawa Abang ke IJN, rumah 'kedua' abang sepanjang tempoh hayat Abang. Kata doktor, tiada apa yang boleh dilakukan lagi. Abang hanya menanti waktu. mak angguk perlahan-lahan. Mak redha dengan ketentuan ilahi. Dalam hati mak juga terdetik, masa Abang sudah tidak lama lagi. Para ibu di wad tersebut asyik bertanya pada mak, macam mana dengan keadaan Abang? Mak cuma mampu untuk jawab, "InsyaAllah, Abang akan sihat!" Mak terpaksa cakap begitu pada mereka, sebab mak tidak mahu mereka semua lemah semangat jika mereka tahu Abang sudah tiada harapan lagi. Mereka pun sedang bertarung dengan ujian Allah apabila anak-anak yang dikasihi ditimpa penyakit. jadi biarlah jawapan yang mak beri itu kedengaran manis pada telinga mereka. Pahitnya, biarlah mak sendiri yang telan.

13 Mac 2011- Hari ini merupakan hari Ahad. Mak pinta kebenaran doktor untuk bawa Abang pulang kerumah . Doktor izinkan. Biarlah Abang habiskan waktu-waktu terakhir bersama keluarga. Dan disaat-saat akhir ini, mak mahu tunaikan apa saja permintaan Abang. Di rumah, setiap hari mak akan tanya, "Abang nak apa harini?"

Mak masih ingat pada suatu pagi, abang menjawab, "Mak, Abang nak naik kereta bomba!"

Mak termenung dengar permintaan Abang. Bila abah pulang ke rumah, terus mak ajak abah keluar. Abah tanya pergi mana?

Mak jawab, "Balai bomba!"

Sampai di situ, mak meminta izin daripada pegawai bomba. Mak kata padanya, Abang teringin sangat nak merasa naik ke dalam trak bomba. Pegawai itu cuma garu-garu kepala, kemudiannya menggeleng-gelengkan kepala. Belum sempat pegawai bomba itu menjawab, lantas mak tarik baju Abang ke paras dada.

Separuh berbisik, mak beritahu pegawai itu, "Encik, ini anak bongsu saya dan hanya menanti masa untuk 'pergi'! Benarkan saya tunaikan impian terakhirnya ini!" Bila lihat perut Abang yang buncit dan dada dipenuhi kesan parut dan jahitan, pegawai itu tidak tunggu lama. Terus dicapainya kunci, dibuka pintu salah satu trak bomba itu. Lantas dia terus dukung Abang dan letakkan Abang ke atas tempat duduk bahagian pemandu. Abang nampak gembira sangat biarpun cuma 15 minit abang di dalam trak itu. Tetapi Abang tidak perasan, ketika itu mak palingkan muka selama lima saat. Sekadar mahu mengelap titisan air mata yang mula bertakung.

Hari lain, mak tanya lagi pada abang, "Abang nak apa?"

Abang pun jawab: "Abang nak naik lori sampah!" Mak dukung Abang, tunggu depan rumah. Bila lori sampah lalu pagi itu menjalankan rutinnya mengutip sampah, Mak tahan lori itu.

"Encik, anak saya teringin naik lori ni. Boleh izinkan sebentar?" Pekerja itu tertawa mendengar kata-kata mak. Kemudian, mak angkat baju Abang dan beritahu perkara sama. Terus berubah mimik wajah mereka. Segera mereka angkat Abang, letakkan di tempat duduk pemandu. Ada antara pekerja itu yang memalingkan muka, tak sangup untuk melihat Abang lama-lama. Sedih agaknya. Begitulah seterusnya. Setiap hari, mak akan tanya pertanyaan yang sama. Kalau Abang nak tengok gajah, mak akan bawa Abang pergi zoo. Walaupun abang tak larat jalan, tak apa.

Mak dan abah tidak kisah, kami silih berganti dukung Abang. Abang pinta nak tengok burung, mak bawa Abang ke taman burung. Abang nak main permainan robot, mak bawa ke kompleks beli-belah yang ada permainan seperti itu. Ke mana saja Abang nak pergi dan apa sahaja yang Abang inginkan, semuanya mak tunaikan! Setiap hari juga mak tanya Abang nak makan apa. Macam-macam Abang teringin nak makan. Murtabak, nasi paprik, milo ais, cendol, air tebu, air bandung , rojak dan macam-macam lagi, semuanya mak tunaikan walaupun makanan itu Abang pinta pada pukul 3.00 pagi.

Mak tahu dan faham, masa Abang bersama mak dan abah semakin suntuk!

27 Mac 2011- Abang semakin kritikal! Abang sudah tidak mampu untuk berkata-kata, apatah lagi untuk bergerak seperti biasa. Mata Abang kuyu dan Abang hanya mampu terbaring sambil memeluk Aina, anak patung kesayangan Abang. Mak segera pinta abah bawa Abang ke hospital.

"Kali ini kita bawa abang ke IJN, tapi kita mungkin akan keluar dengan tubuh abang yang sudah tidak bernafas!" Itulah kata-kata mak pada abah sebelum bertolak ke IJN. Mak mahu abah bersedia dan redha jika apa-apa berlaku. Sampai di IJN, abang terus ditempatkan di wad khas untuk pesakit kritikal.

5 April 2011- Mak telefon sekolah asrama Kakak sulung di Seremban. Mak minta pelepasan daripada cikgu untuk benarkan Kakak pulang.

"Adik tenat. Saya mahu kakak-kakaknya berada di sampingnya pada saat terakhir!" Mak pinta pada cikgu dan Kakak diizinkan pulang. Kemudian, Dr. Adura, doktor yang sinonim merawat abang juga datang melawat. Ketika itu mak ceritakan yang mak terkilan sangat tidak dapat tunaikan permintaan Abang yang mahukan kek berbentuk lori sampah.

7 April 2011- Pagi ini Dr. Adura datang melawat Abang lagi. Kemudian Dr. Adura beritahu ada surprise untuk Abang tengah hari ini. Rupa-rupanya, tengah hari itu tetamu yang juga rakan-rakan alam maya Dr. Adura datang membawa kek lori sampah yang Abang mahukan sebelum ini. Ada dua kek mereka bawa. Mak tak sangka, Dr Adura rajin menulis mengenai kisah abang didalam blognya dan ramai yang menawarkan diri untuk menyediakan kek yang abang pinta. Para tetamu bersama jururawat dan doktor menyanyikan lagu selamat ulang tahun untuk Abang. Tetapi abang kurang ceria, wajah Abang tampak letih dan nafas abang turun naik.

8 April 2011- Tengah hari ini, masih ada lagi tetamu datang membawa kek berbentuk lori warna pink untuk abang. Tetapi abang sangat lemah. Abang sekadar terbaring merenung kek itu. Malam itu, semasa jururawat mengambil tekanan darah Abang, bacaanya meningkat naik. Tetapi hati mak dapat merasakan yang Abang sekadar mahu meredakan keresahan hati mak. Malam itu, hanya mak berdua dengan Abang berada di dalam bilik. Mak pandang sayu wajah abang yang semakin lesu dan pucat. Mak duduk di sebelah Abang, mak peluk dan usap rambut Abang. Mak menangis teresak-esak bagai anak kecil.

Dalam tangis itu, mak katakan pada Abang, "Mak tahu Abang nak senangkan hati mak. Abang tak perlu buat macam tu. Mak tahu Abang nak pergi. Jangan tahan-tahan Abang. Pergilah menghadap Ilahi. Mak sudah sedia. Mak redha segalanya. Mak puas dapat sempurnakan apa sahaja hajat yang Abang pinta. Mak juga bangga kerana Allah hadirkan Abang dalam hidup mak walaupun seketika."

Abang hanya diam, memandang mak dengan pandangan lesu. Dan ketika itu mak menangis sepuas-puasnya. Mak juga berjanji bahwa mak tidak akan menangis lagi selepas itu! Ya, mak tidak akan menangis lagi biarpun abang sudah tiada lagi di dunia.

9 April 2011- Pagi itu mak pesan pada abah agar bawa semua anak-anak datang ke hospital. Masa Abang dah dekat sangat. Mak lihat Abang sudah kritikal. Wajah Abang sudah tampak biru, lebam! Dada Abang berombak, tercungap-cungap menarik nafas.

Abang sudah tidak mahu makan dan minum lagi sejak malam tadi. Pukul 8.00 pagi, abah dan kakak-kakak sampai. Mak suruh Kak Long bacakan Yaasin di sebelah Abang. Mak suruh abah baca juga, tapi bacaan abah tersekat-sekat kerana cuba menahan tangisnya.

Pukul 3.00 petang, Abang semakin lesu. Lantas mak ajak Abang keluar berjalan-jalan.

"Abang, abang nak tengok matahari tak? Jom kita turun kantin minum sambil tengok matahari!"

Abang hanya mengangguk lemah. Mak dukung Abang dan kita satu keluarga turun ke kantin. Abang mahu minum air coklat. Tapi Abang hanya minum seteguk. Kemudian, Abang lentukkan kepala pada bahu mak.

"Abang, tu tengok kat luar tu? nampak tak sinar matahari tu? Cantikkan?" Mak tunjuk pada abang sinar matahari yang kelihatan di celah-celah rintik hujan yang turun waktu itu. Abang angkat kepala melihat ke arah matahari itu. kemudian, abang menguap.

"Abang ngantuk!" Itu kata Abang dan kemudian abang terlentuk semula pada bahu mak. Tiba-tiba jantung mak berdegup kencang. "Bang, jom naik. Abang nak 'tidur'! Mak terus ajak abah dan kakak-kakak naik semula ke wad walaupun mereka belum sempat jamah makanan di atas meja.

Sampai sahaja di wad, mak terus baringkan Abang di atas katil.

Dan Abang terus merintih dalam nada yang lemah, "Makkk..sakit perut..!"

Suara Abang amat perlahan dan amat sayu bunyinya. Lantas mak letak tapak tangan mak atas dahi Abang.

"Abang, hari ini, waktu ini, mak redhakan Abang pergi. Mak halalkan segala makan minum Abang. Mak halalkan air susu mak untuk Abang. Pergilah Abang. Mak izinkan Abang pergi!" Mak ucapkan kata-kata itu sambil merenung jauh ke dalam mata Abang yang semakin kuyu. Saat Abang sedang nazak itu, mak panggil kakak-kakak agar mengucup Abang selagi Abang masih bernafas. Mereka kucup pipi Abang bertalu-talu dan mula meraung dan menangis.

"Kakak! kalau kamu semua nak menangis, keluar dari bilik ini. Mak tak mahu Abang dengar kamu menangis! Jangan seksa Abang dengan tangisan kamu semua!" Mak marah mereka. Mak tidak mahu Abang lihat kami menangisi pemergian Abang. Mak tahu, Abang akan jadi lebih sedih dan berat hati untuk pergi bila melihat kami menangis di saat akhir sakaratulmaut menjemput Abang. Mak tidak mahu tambahkan lagi kesedihan Abang untuk meninggalkan kami. Abah pula hanya berdiri di penjuru bilik, meraup wajah menahan suara tangisannya. Jururawat yang ada dalam bilik juga menangis, mak suruh jururawat keluar dan tutup tirai bilik itu. Mak tak mahu orang luar lihat. Mak tak mahu ada orang menangis di saat Abang akan pergi. Setitis dua mengalir juga air mata mak. Tapi mak masih mampu tersenyum.

"Pergilah Abang. Mak izinkan. Mak izinkan.. pergilah.."

Dan perlahan-lahan mata abang yang layu tertutup rapat, genggaman tangan Abang pada jari mak semakin lemah dan akhirnya terlepas...

Pukul 3.50 petang, akhirnya Abang meninggalkan dunia fana ini. Innalillahiwainnailahirajiun.

Mak kucup dahi Abang. Mak bisikkan di telinga Abang, "Tenanglah Abang di sana . Suatu hari nanti, mak juga pasti akan turuti jejak Abang. Abang... tunggu mak di sana ya! Di syurga!"

Abang, sekarang mak sudah dapat jawapanya. Mengapa mak tidak menangis? Pertama, Abang telah di takdirkan menjadi ahli syurga yang akan membantu mak di sana nanti. Kedua, apa saja keinginan Abang semasa hayat abang telah mak tunaikan. Tiada lagi rasa terkilan di hati mak. Ketiga, segala hutang sebagai seorang ibu telah mak langsaikan semasa hayat Abang. Mak telah sunatkan dan buat akikah untuk Abang. Keempat, mak telah menjalankan tanggungjawab sepenuhnya, sentiasa berada di sisi Abang dan menggembirakan Abang setiap saat dan waktu. Kelima, mak rasa istimewa dipilih Allah untuk mendapat anak seperti Abang. Mak jadi 'kaya' dengan kehadiran Abang. Kaya kesabaran, kaya tawadhuk, kaya keredhaan , kaya keimanan, kaya kawan, kaya ilmu, dan kaya pengetahuan. Mak telah beri segalan-galanya melebihi seratus peratus untuk Abang. Mak telah beri yang terbaik dan mak telah berusaha hingga ke garisan penamat. Sebab itu mak tidak perlu menangis lagi.

Abang.. biarpun kini hidup mak dan abah terasa sunyi dan kosong tanpa Abang tapi... mak akan sentiasa tersenyum mengenangkan saat-saat terindah kehadiran Abang dalam hidup kami biarpun cuma sebentar. Abang dalam kisah ini adalah adik Iqbal Fahreen Hamdan, anak bongsu daripada lima beradik. Abang masuk hospital seawal usia dua minggu akibat menghidapi lima jenis kompilasi jantung termasuklah kekurangan injap, jantung berlubang dan saluran sempit. Abang telah menjalani pelbagai siri pembedahan seawal usia dua bulan dan ada antara pembedahannya yang gagal, malah abang pernah disahkan 'mati' apabila jantungnya berhenti berdenyut. Walaupun pada awalnya doktor mengjangkakan hayat abang tidak lama selepas lahir ke dunia, namun ternyata anak kecil ini mampu bertahan sehingga usia empat tahun untuk meninggalkan kenangan terindah dalam hidup Jamilah (ibu) dan Hamdan (bapa).


Al-Fatihah buat Allahyarham adik Iqbal Fahreen.

Sebuah kisah benar menyayat hati yang melambangkan kasih sayang seorang ibu kepada anaknya.



nota aku :
T_________T
sedih nyeeee..
alfatihah..






29 September 2011

.♥ Sepetku.

Sepetku..
Semuge sepetku sihat walafiat..
Semuge sepetku suksess dunia akhirat..
Semuge sepetku murah rejeki..
Semuge sepetku tak lupe daku..[hahaa..]
Semuge sepetku beroleh kebahagiaan..
Semuge sepetku tak lupe kepada pencipta kita..
Semuge sepetku tahu aku sayang dia..
Semuge sepetku tahu aku cintun dia..
Semuge sepetku tahu aku belom pernah menggatal disini..
     [kalo gatal,garu sndiri..tu pon sbb nyamok gigit..hehee..]
Semuge sepet buleh jumpe dgn tak sepet di sini..[kalo 'boleh' laa..]

Semuge sepetku adelah sepetku selame nyeee..



Heppi Besday Sepetttt..!!

.
.
.
.
ucapan ikhlas dari saye :
.
.
.
.

ನಾನು ಪ್ರೀತಿಸುತ್ತೇನೆ.
ನೀವು ತುಂಬಾ ಲವ್ ಮಿ ಭಾವಿಸುತ್ತೇವೆ.
ಹೌದು ಲಾರ್ಡ್ ನನ್ನ ನೋವು ಕಾಳಜಿ ಸರಿಪಡಿಸಬಹುದು.
ನಾನು ನಿಜವಾಗಿಯೂ ಅವನನ್ನು ಪ್ರೀತಿಸುತ್ತೇನೆ ಏಕೆಂದರೆ ..
ನಾನು ಅವನ ಎಡ ಪಕ್ಕೆಲುಬು ಎಂದು ಕಳೆದುಕೊಂಡನು ಲೆಟ್ ..
ನಮ್ಮ ವಿಶ್ವದ ಸಂಬಂಧ ಮತ್ತು ಇನ್ನು ಮುಂದೆ ಆಫ್ ಆಶೀರ್ವಾದ .. ಅಮಿನ್.


nota beseday sepet :

"KALAU CINTA SUDAH DIHATI, TIAP DUGAAN BAGAIKAN MIMPI"






28 September 2011

.Labuna Labuni Aku.


Ehehee..
Rindu same buna buni si kura-kura hijau yg kenit..
Mesti da besoooo tapak tangan ni kalau idop lagi..
Tak pon da bertelur n beranak pinak..
Ki3..:D
Tak panjang umo lak mereka ni..
Or mati sbb hari-hari aku picit die ekk? :P



nota buna buni :
huhuu..aku xleh bela haiwan..mati sokmo..
belom lagi bela manusia..ki3.. :D






26 September 2011

.Cherita 25.09.2011.


Ini gambo semalam..
Hehee..
Perjalanan yang tak dirancang..
Banyak kejadian tak diduga..
Kih3..
Kompem terbenam dlm jiwe..
Cehwahhh..
.
.
.
Ok,ni cite lain lak.. :P

Paling takleh blah..
LIVE pnye SHOW..
Auummmm..hihii..
Aku agak ke-aneh-an bile nampak kapel laki sama laki..
Ekceli,first time kot aku nengok real..

aku : "weh lc,cube ko nengok leher mamat tu..ade merah-merah dowh.."
lc : "haah la wehh..dorang g*y.."
lc + aku : "pot pett pok pet pett pokk"(mule la mcm2 cerita..hehee..)
sambil pandang dgn pandangan sadis nye..ki3..

Waduhhh..kesan gigitan-gigitan-cinta hubungan sejenis cleaaarrr pnye..
Dengan aksi-aksi dlm tren lagi..haishhh..
Dan lagi aku rse sadis,dua-dua melayu..huhuu..
So,bulih tau yg mane actor jantan yg mane actor betine antara mereka..
Yg byk kesan gigitan-gigitan-cinte tu pasti jadik pompuan..ehehee..
Hadoi..boleh pitam kalo lelame nengok..
Dok melekat sokmo..
Mcm la kami (aku ngn elsie) nk ngorat "awek sejenis" die tu..
Aiyoyooo..
Dunia akhir zaman..


nota terkezut :
hehee..ajegile laa wehhh!!
seb bek aku normal lagi..ki3..
nk balek tu terserempak lak ngn sue.dalie.ema..hehee..:)






.......................



من نَزَلَ مَنْزِلا ثُمَّ قال " أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ من شَرِّ ما خَلَقَ " لم يَضُرَّهُ شَيْءٌ حتى يَرْتَحِلَ من مَنْزِلِهِ ذلك
( A'uzu bikalimaatillaahittaammaati min syarri maa khalaq)
"double a bermakna bacaan dipanjangkan 2 harakat"
"anda digalakkan merujuk bacaan kepada orang yang arif untuk mengelak kesalahan"

Ertinya : sesiapa yang keluar dari rumah dan membaca doa " Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna dari segala kejahatan makhluk" maka dia tidak dimudaratkan oleh sesuatu apa pun sehinggalah dia kembali ke rumahnya semula."
( Riwayat Muslim, 4/2080)


mood : risau-celaru-ting-tong




20 September 2011

.Makanan Tradisional Raya.

Hehee..
Mungkin satu hari nanti makanan ni orang akan lupe..
So,meh aku upload and ceritakan sikit ape name makanan ni.. :)
Kot-kot 400 tahun akan datang nanti aku dah takde..(mmg da takde pon ngekk..ki3..)
Dunia akan datang nak tau makanan kite skg ni..
Leh tengok kat sini..kah3.. :D

Makanan ni sume biasa aku jumpa time raye jela..
Berlambak-lambak gitu..


1] KETUPAT
- hehee..ini adelah ketupat yang dianyam ok..guna daun kelapa yang muda..
korang pandai anyam ketupat tak?aku pandai la jugak..ki3.. :D

2] NASI IMPIT
- ahaaa..ni ketupat versi moden sikit..dalam plastik je..
senang,cepat,mudah..beli & teros je rebus..nah.siap! hehee.. :P

3] LEPAT
- lepat ni dari pulut katanye..aku tak pernah buat..
sebab aku tak berape nak makan sangat laa..rasa lemak-lemak gituuu.. :)

4] KETUPAT PALAS
- ahaa,ketupat segitiga ni pulak asal perak katanye..pulut gak isi kandungan dalam tu..
yang ni pun aku jarang nak makan.. :D

5] BURASAK
- makanan kaum Bugis katanye..lemak-lemak gak rasanye..
tapi setakat ni aku tak pernah tahu macam mana cara buat burasak..hahaa..
gune beras campur santan kot..ki3.. :P


nota makanan tradisional :
indah kan Malaysia..
berbilang bangsa,kaum,adat..
tapi boleh bersatu..
so,sape rasa nak pecah-belahkan Malaysia..
sile berambos dari Malaysia boleh??





19 September 2011

.11 hingga 4.

Cer refer komen tatin ngan pujie dlm entry nie.
Hehee..
Meh acik cite ckit..
Kenapekah 11-4 je.. :)

Sbb nye,kan ke aku ni duduk kat Angola (ala,negara yg menang miss universe tu..ki3..)
Beliao pulak di Jamaica..
Kalo korang xcaye..
Cube korang google maps..
Jauh tu dowhh..hahaa..

So,peruntukan waktu tu terhad di situ..
Flight balek ke kampong Angola ngn kampong Jamaica tu cepat..
Makanye,kene standby awal..
Kang terlepas flight.payah la pulak kn..huhuu..

Takkan la kite nak melawan masa lak..
So,kne la faham kan balek entry tips cinta jarak jauh tu.. :)


nota 11-4 :
apelah rase dating waktu malam ek?
mesti sejuk-sejuk,angin bayu sepoi-sepoi..
boleh copot-copot ekk..ki3..
(tiru ayat pujie si copot..)




.GA Setiausaha + Blogger.


maklumat lanjut,click banner atas tu ok..


Huhuu..semestinye aku security & jugak blogger.. :D
Pengalaman?AhakSs..takde laa banyak naa..
Rase-rase nye la kot..
Rata-rata kengkawan seangkatan aku mcm same je bidang tugas..
Maybe ade yg lagi advance sikit..
Ikot tempat korang berkhidmat la..
Lagi pon aku bukan keje lame naa pon kn..
So,pengalaman tu kureng la sikit..
Baru je 3 tahun 1 bulan keje gomen ni..
Kalo da 38 tahun berkhidmat nanti,maybe byk kot lagi cerita aku leh coret..
Ehehee.. :)
Tempat yg aku takkan lupe & satu-satunye tempat aku study lpas skola adelah Politeknik Port Dickson a.k.a POLIPD..(owhhh,rindu nye kat PD..lalalalaaa..)

Suka Duka ekk jadik setia-usaha ni..
Hehee..
Meh cite duka dulu,then baru suke..ki3..

Duka nye kan..
Bile kite dah sangat serasi bekerja ngn boss..
Tetibe lak boss kene transfer..
Bile kite dah ngam dgn boss..
Boss lak nk pencen..huhuu..
Kan syiokk klu leh tetap ngn sorang boss smpai pencen..:D
Lagi duka nye bile org yg 'bukan boss' kite..
Gune kite ni sejibik sejibun macam laa kite ni PA utk sume org..
Bukan berkira nk wat keje..
Tp pandang-pandang la sikit..
Ntah kite ngh wat keje ke,even boss takde..
Kekadang die ade tinggalkan keje..huhuu..

Suke nye sbb setakat ni aku TAK PERNAH lagi kene marah ngn boss..hohoo..
Tak tau laa akan datang kot2 aku dapat bos garang macam rimau lapo..
Mmg hazab la kan..
Alhamdulillah,setakat 3 org boss aku jage ni sangat-sangat laaa baek n mulia.. :)
Maybe aku bukan suke tangguh buat keje..
Walaupon perkara yg dia nak tu lambat lagi..
Tapi ape laa salahnye kan kalau buat awal..tak rugi pon..kn kn kn..

Suke nye lagi sebab tiap kali boss balek jenjalan melancong memane je..
Mesti dpt ole-ole..
(alaa,ni pon aku rase sume org pon dpat..)
Kan korang kan? ^_^
Org cakap la kan..
Setiausaha ni ibarat bini ke-dua boss..
Haishhh..aku tak setuju langsong..!!
Sebabnye..Boss aku WANITA..ahahaa..
Mane mungkin aku jadik bini ke-dua kn.. ;)

So,nak jadik PA yg ok utk boss..
Just jadik la diri korang sendiri..
Takde gune laa nak kipas boss korang..
(skg org tak gune kipas,skg gune aircond je nk bodek..hehee..)
Kan seronok bekerja kalau jadik diri sendiri..

Secretary or security?
hehee..

"How To Be A Good Personal Assistant"  
- boss bagi..hehee..

SEKRETARI yg di TAG :

TATIN
PUJIE
NIDA
FIEZA
TASA
BUDAK DEGIL
SUME BUDAK exDSK POLIPD

(ok tak tokey GA?aku tag sume sekali harong..hehee..)





.Openhouse Cendawanpink 2011.

Ekceli takdelah openhouse naa..
Limited edition je jemput..
Almaklom la kn..
Bukan byk naa rzeki nk share kt sume..
Sekadarnye je..hehee..
So,sape tak dijemput jgn rse ati naa..
Kawen 10taun g aku kompen jempot..ahahaa..

Moh ler nengok gambo-gambo taun ni lak..
Best,suke,sonok ramai org datang umah..
Even ramai gak yg xdpt dtg ats sebab-sebab tertentu kn..

First Family sampai..
Hehee..
Time diorang sampai sume mknn da ready..
Tapi..!!
Tuan rumah dua-dua tak mandi lagi..
Wakakakaa..
Hazabbbbbb..rupe mcm bibik dari Jamaica dowhh..

Taraa..
Ni dah mandi time tetamu dtg mkn.. :D
Kata akak opis lc,budak ni xpenah nk org lain dukung..
Finally,bibik yg dicari selame ni dijumpai..ahakSs..
(aku la tu kn..kui3..)

2nd family..
Ayu & kakak-kakak nye..
Hehee..
Kagum aku kali ni ayu dtg tanpe sesat..
Sbb takde kol pon..kih3.. :D

Kak Jun & Family
Owh,bulat nye pipi anak die..:)

Opismet-opismet LC..

Sukenye aku tgk anak-anak akak ni..
Bulat-bulaatttt lah aiii..

Geng Kepochi Pertama Tiba
Sue + Ema
Huhuu..segan kunun nk makan..ahakSs..

Geng Kepochi Dah Lengkap
Zana + Maya + Diana

Jijah + Wanie pon ade..
Hehee.. :)

Pok pek Pok pek pett poOttt..
Begitulah rutin kami tetiap taun..
Ahahaa..
So,dont mess with us..kui3.. :D

Ini lah kami..
Same jeeee dari dulu sampai skg..
Dari umo LAPANBELAS sampai DUAPULOHTIGA..
Takde yg berubah ke-kepochi-an nyee..hehee..

Agak-agak nanti umo 50tahun,cenggini lagi ke kite? ^_^
Tak sabo tunggu saat tu kalau panjang umo..

Jiran Sebelah Rumah

Ahaa,ni akak jiran sebelah rumah ngn anak die..
Jarang bertembung,selalu dengo bunyi pagar umah die je..
Ehehee..
Tp aku kenal ok jiran tepi rumah..:P

Opismet aku 
Kak Ita & Family..
Dekat je uma die..
Tepi blok uma aku..hehee..

Dan akhir sekali..
Jiran PALING JAUH..
.
.
.
.
.

Jiran tepi bilik aku..
Hahaaaa.. :D


Kami makan last sekali..
Sume da balek baru perot terase lapo..
Ehehee..
Dan jugak isi tangki perot utk proses mengemas rumah.. :)


THANKS sume yg sudi hadir..
Mahap kalau ade yg tak sempurna masa datang tu..
Mahap kalau menu xsetanding chef hotel 5star..ahakSs..
Taun depan ade rezeki lg,leh wat lg..
So,korang pn dtg la lg ekk..hehee..


nota rumah terbukak :

tetamu yg paling di nanti tak kunjung tiba.. -_-"
menanti pnye menanti sampai laa istana seri menanti kt N9 tu runtuh pn xtiba-tiba gak..wakakakaa..
jgn nak sadis sgt..cemane la si Seth Tan sudi nak tiba kt umah aku..kui3..





15 September 2011

.Surat Utk Si Pemilik Tulang Rusuk.

Assalammualaikum ,


Hye awak! :)


How are you ? Saya harap awak sihatlah hendaknya ya. I pray for ur happiness , always u know...Semoga awak tengah seronok gembira, tengah senyum - senyum.I'm fine here. Mood raya still ON. So hows ur raya? Hope takde kes putus jari tangan kaki semua ok. Uishhh!


Have you been dreaming bout us? I mean like bila time - time raya ni , one day nanti kita akan raya sama - sama , pakai baju warna sedondon, pergi raya sama-sama. So cute haa? Hehehehe.. Bercakap pasal raya , tetiba saya rasa cuak. Yelah , nanti kalau kita dah hidup sesama mesti raya nak kena bergilir - gilir , tahun ni rumah saya , pastu raya kat rumah awak pulakkan, then rumah saya semula , pastu rumah saya lagi ,pastu rumah saya sekaliiiiiii lagi , then baru raya rumah awak balik. Eyh takdelah , gurau je ;) First time raya kat rumah awak mesti saya rasa gelabah semacam. Ibu selalu cakap saya suka buat kerja lambat & kalau saya ada mak mertua, mak mertua mesti marah sebab dapat menantu slow motion macam saya. Ermmm awak rasa mak awak akan marah saya tak??

Katakanlah nanti kalau family awak kurang senang dengan ke-siput-an-babi-an saya , awak backup - backuplah saya tau! Dulu saya selalu nampak ayah backup ibu kalau ada orang mengata ibu. So saya nak awak macam tu jugak. Tak salahkan backup wife sendiri. Wife?? Alahhh malunya! ;p

 
Bercakap pasal ayah , awak pernah dengar tak orang cakap "Every girl will marry her father" ?. Hurm saya bukanlah nak awak ikut sebijik - sebijik perangai ayah saya , yelah , awak mesti ada character sendirikan. Character yang buat saya jatuh cinta kat awak *malu!*.Tapi saya betul-betul berharap sangat biarlah ada sikit perangai ayah kat diri awak. Ayah kita comel. Penyayang , penyabar , understanding , rajin kerja , tak panas baran , ayah kita tak merokok. Awak pun mesti-harus-wajib tak merokok. Merokok tu kan bahaya.. Lagipun kalau awak merokok , awak boleh dianggap sebagai membuat percubaan membunuh saya. Awak nak bunuh orang yang awak sayang ke ? Tak kannnnnnn :)
Owh tapi part ayah meragam bila sakit gigi , saya rasa awak janganlah ikut. Ya Allah , huru hara nanti!


Awak tahu tak, saya selalu try membayangkan macam mana rupa paras awak ek. Saya ni tak cantik , hitam , gemokkk , pendek , banyak jerawat , so awak mesti hensem kan! Yelahh , orang kata orang yang tak cantik ni akan dapat pasangan hengsem..Weeeeeeee , sukanya! :)


Hahahaha actually saya tak kisahlah macam mana pun rupa awak , hensem ke tak ke kan... tapi saya harap sangat yang awak lagi tinggi dari saya. Bukannya apa wak , nanti kalau nak ambik apa - apa barang yang tinggi contohnya macam kat supermarket nanti senang. Takdelah kes kena panjat rak ke , terkuis-kuis benda tu bagi jatuh kebawah kan... Cuba awak bayangkan , kita berdua terkuis - kuis tin susu tepung 2kg yang tinggi , pastu benda tu jatuh terhempap kepala , haaaaa sakit kan?? Kalau kuis-kuis tisu , kotak tisu jatuh atas kepala takpe lagi , tak sakit sangat , kalau benda berat , mau ke hospital perginya. Tak gitu???


Hahahaha awak jangan marah , kita gurau je. Tak kisahlah awak macam mana pun , asalkan sempurna sihat tubuh badan dah Alhamdulillah. Tapi saya still berharap awak seorang yang tinggi! eyh cop! saya suka lelaki berkacamata. Comel tuhhhhhhhhhhhhhhhh~
Boleh tak nak pasang wish awak ialah seorang lelaki tinggi yang berkacamata?? :)


Seronokkan kalau kita dapat terima each other tanpa compromise. Our life will be so lovely , we love each other for who we really are , as long as we perfect for each other semua jadi bestlahkan.. I'm not perfect , i'm weird. Kuat emo , sensitif gila , susah nak ajak berjalan waktu siang sebab ada "alergic" dengan matahari , moody , penakut lintas jalan , pemalas lipat baju , bla bla bla bla....
Tapi saya tahu , walau apapun , awak sayang saya kan?? Ye , sebab tulah Tuhan takdirkan kita hidup sesama nanti. Awww! ;)


Walaupun saya ni pemalas lipat bajukan awak , saya ni jenis rajin beli hanger baju.. Semua baju yang malas nak lipat , saya sangkut je. So still ok lah what , asal tak bersepahkan.. Then , i can cook!! Orang kata nak tambat hati ehem - ehem dari perutnya . So saya bolehlah menambat perut awak di hujung sudip rumah kita. Hahahaha. Nanti saya masakkan awak lauk Asam Pedas , Kurma , Sambal , Tom Yam and MANY MORE!!!
Haaa nampak tak word MANY MORE tue? nampak?? haaaaa seronokkan? siap ada 3 tanda seruan lagi :)


Sebenarnya takdelah MANY MORE mana pun , tipu je. T____T


Awak....

Kalau kat rumah sekarang ni kan , takde siapa pun yang suka layan saya pasal benda - benda yang mengarut. Takde sape pun yang obses cerita - cerita vampire , cerita magic , lampu kelip - kelip , laut..
Eyh tak!
semua orang suka laut , cuma takde masa je nak pergi laut. Ayah sibuk... Nanti awak nak tak bawa saya pergi jalan - jalan tengok laut selalu? Teringin sangat nak pergi Pulau Sipadan. Saya dah janji dengan Ayu , kalau kita nak pergi bercuti , we will go there. Wehoooo! Ayu ada tag gambar pulau tu kat Facebook, air dia jernih gilaaaaaaaaaa! Awesome! Nanti kita pergi sana tau! tau! tau! :)


Owh! Kalau kita dah duduk sesama nanti, saya nak rumah kita ada kolam kecik untuk Joyah dengan Jonet. Kesian diorang tak dapat nak berjalan jauh. Dah lah dedua gemuk macam saya , then duduk kat akuarium kecik tu je. Kesian kan? Hurmmm bagi diorang seronok - seronok nanti, pastu kita bela sekali ikan kecil kasi diorang berkawan. Ikan kawan dengan Kekura? Erk boleh ke?? layann~ Then mesti best kalau rumah kita "bertanah" kan ?. Nanti kita boleh sama - sama buat mini garden . Tanam pokok tomato ke , sawi ke kan, bayam pun boleh , pokok serai taknak nanti gatal - gatal. Tak pun tanam pokok bunga ros banyak - banyak ke. Weeeeeeeeeeee bestnya! Pastu nanti nak tanam 1 pokok besar kat luar rumah then pasang lampu kelip - kelip kat pokok tu. So malam - malam lepas awak dengan saya balik kerja or terasa mengada - ngada nak makan malam kat luar rumah, kita dorang boleh makan malam bawah pokok tu or lepak - lepak ke kan. Mesti comel!!!

Lagi satu!
sebab saya obses sangat dengan lampu kelip - kelip , saya nak pasang lampu tu dalam rumah & dalam bilik tidur. So nanti bolehlah feel bintang - bintang dalam bilik. Awak suka tak??? Hahaha kita tahu , awak mesti suka jugakkan! :)


Ni saya ada attachkan gambar untuk awak ambik feel pulak pasal "masa depan" kita. Hahaha!


Owh anyway today is my birthday. Just FYI dear. Happy birthday to me haaaaa!
Kalau sekarang kita "dekat" , mesti awak jadi orang pertama yang wish birthday kita kan ? kan ? kan ?
Wahhhhh begitu tinggi ke-berangan-nan patik :)
Eyh ok lah awak , banyak sangat dah kita merepek ni. Nanti kalau kita tulis pepanjang sangat surat untuk awak ni , takut nanti sampai ke tahun depan Aunty Syam tak habis menganjing kang kalau jumpa kat kampung. LOL.

Awak jaga kesihatan , keselamatan , kebahagian , kewangan , ape semua ke-ke-ke ok.
See yaa! :)


SUMBER : BLOG INI



nota aku :
hehee..suke ke-slumber-an ayat blogger ni.. :D
cite nye pon besss gak..








14 September 2011

.Raye Punye Cerita.


cume nk lekat gambo.
ni kaler baju raye taun ni.
tu je.
huhuu.. :)


nota raye :
kadang-kadang teringin gak nk beraye dgn 'dia'.
tp ape kan daya,aku jauh di Angola..
(Angola?alaa,miss Universe 2011 pnye negara laa..ehehe..)








12 September 2011

.Ini Dinamakan Cinta.

In modern society, we don’t often believe something called “fairytale love” and consider it as an abnormal phenomenon. However, we may change our mind when knowing about the love story of Chris Medina, who was named in the top 40 out of 327 contestants joining American Idol Season 10.
The 26-year-old Chicago native Chris Medina won the hearts of American Idol judges and fans not only by his heart-touching songs and incredible performances but also by his strong love to his fiancée though she suffered severe brain damage, which left her nearly paralyzed, and facial fractures in a horrific car accident on her way home.
The October 2009 accident happened just before two months the time the couple planned to walk down the aisle. Medina proposed to her at the Starbucks where she worked as a barista in 2007.

A sweet moment of Chris Medina and Juliana Ramos before Ramos suffered from serious brain damage
A sweet moment of Chris Medina and Juliana Ramos before Ramos suffered from serious brain damage

Chris Medina gives his love a sweet kiss
Chris Medina gives his love a sweet kiss

Though many people complained about the so-called “Gorkey” effect, American Idol Season 8’s contestant, whose wife passed away due to a congenital heart disease four weeks before his audition, it is clear that Chris Medina’s love to his disabled fiancée is true, he along with her mother became her full-time caretakers and paid for her medical costs.

Medina and Ramos planned to become husband and wide in December 2009
Medina and Ramos planned to become husband and wife in December 2009

Medina plays guitar and sings beside his fiancée after she is nearly paralyzed
Medina plays guitar and sings beside his fiancée after she is nearly paralyzed

Despite Medina was not named in Idol's top 24 this year, this couldn’t stop the local musician from making his dream come true, affording for his fiancée’s medical costs and believing Juliana Ramos’s full recovery. Idol's Judge Jennifer Lopez burst into tears when voting him off the show.

Medina performs at American Idol Season 10
Medina performs at American Idol Season 10

Medina in tears when he performs “What Are Words”
Medina in tears when he performs “What Are Words”

After his elimination, Medina went into the studio with hitmaker Rodney Jerkins to record the song, “What Are Words” which made it debut on iTunes and spotted No. 24 on the iTunes top 200 charts. Particularly, the proceeds from downloads would go towards the Juliana Recovery Fund, a foundation for his fiancée Juliana Ramos.

Medina brings Ramos into the Milwaukee’s audition room to meet American Idol judges
Medina brings Ramos into the Milwaukee’s audition room to meet American Idol judges

The singer spent two years taking care of her
The singer spent two years taking care of her

Medina always stands by his fiancée
Medina always stands by his fiancée



nota aku :
.........................speechless. -_-"