04 January 2012

.Charcoal Kitchen.

Whoaaa..
Tajuk nak hebakkkk!
English cau-cin-cau..
Pada hal aku nk tulis 'Dapur Arang'..
Tp sebab aku da translate kan..
Jadik cenggitu laa gamaknye kan..hahaa..

Korang pernah tau ke macam mana arang tu tercipta?
Engko jangan ingat ade pokok kayu idup je terus kaler itam legam tu..
Ahahaa..
Aku tak sure laa kayu ape utk bakar arang ni..
Kayu bakau laa kan..hahaa..

Jom kite nengok cemane laa rupe dapur arang tu..
Bukan macam dapur yg kite masak kt umah tu ekk..
Ini dapur lain sikit.. :)

 
haa..ini laa dapur arang nye..
ade nampak tak api kaler merah oren tu?
kat situ laa kayu dimasukkan utk proses pembakaran..
(kalo org expert pasal arang ni bace,ade silap..gtau la aku ekk..)


ini rupe keseluruhan dapur arang itu..
engko nampak tak kayu-kayu tu?
haa..kayu-kayu tu laa di bako sampai jadik arang..

 bentuk dapur pembakar arang ni..
bentuk separuh bulat..
alaa,macam iglu / igloo kat kutub sane tuuu..
cume nye kat kutub tu iglu sejuk..
yg ni iglu panas..
kalo masokkan org..
memang 200% garing laa aku kompiden.. :D

 kayu bakau yg dibakar tu dapat dari paya bakau cenggini laa..
hehee..



nota arang :
sekali lagi aku takde keje..
amek-amek gambo dapur arang pulak la hai..:D






2 comments:

Hustler said...

Sumpah!! tergelak dah aku baca tajuk. Kompom2 dah tade mende nak buat... Ko wat entry jek kan?? Hahaha!! tapi nice entry.. at least berguna kepada adik2 sekulah kan? kan? kan? Lalalalala~~~

cendawanpink said...

mawi : hahaa..tau takpe!! aku naik fedup ngn hrmis..tu da mengarut2 ni..
aah,kasi adik2 skolah tgk entry ni..bru lulus exam pasal 'charcoal kitchen'.. :P