20 April 2012

.Cara Didikan Anak Lelaki & Perempuan.


Terjumpa pasal artikel ni..
Huhuu..
Lalu aku ter-gullllppppp..
(telan ayaq liuq)
Kenape aku rase aku banyak belajar yg kaler biru ekk?
Ahahaa..
Patot laa aku jadik cenggini skg.. :P


Sambung dari cite sandwich sardin cheese entry lepas..
Kenape ibu aku kata cenggitu??
Sebab nye..
Aku xreti masak..hahaa..
Kerana ape??
Kerana..
Ibu aku xbagi aku masuk dapur..
Takot nanti jari jemari aku kasar..kah3..
Tipuuuu..
Sebab..
Tiap kali ibu aku masak..
Aku baru je nak landing kat dapur..
Mesti ibu aku kata..
"Pegi laa buat keje lain..jgn ramai2 kat dapur..rimas.."
Hahaa..
So..
Aku pon buat laa keje-keje lain..
Sebab xbagi masok dapur..
Aku pegi ketuk kayu..tanam pokok..cangkul tanah..
Time aku boleh masuk dapur..
Ko tau bile??
Time bulan puase..
Time nk raya tu..
Keje aku tolong gelek tepung buat biskut raya..
Hahaa..
Tu pon tinggal buat acuan kuih je..
Sume adunan dah siap..
Timing bakar kuih dll sume ibu aku buat.. :P
Then,bile nye aku reti masak kan kalo gitu..huhuu..

Maka..
Hasilnye adelah aku skg ni..

Setakat buat reban ayam..LULUS!
Setakat tanam sayur..LULUS! (keutaaman kacang pjg & kacang ciper / ceper je.ha3.)
Setakat cangkul tanah..LULUS!
Setakat panjat pokok amek rambutan..LULUS!
Setakat kopek kelapa guna besi kuku kambing..LULUS!
Setakat kopek buah kelapa guna parang..LULUS!
Setakat kopek durian..LULUS! hahaa..durian ghost katanye..
Setakat mengecat..LULUS!
Setakat betul kan paip..LULUS!
Setakat cari lokan..LULUS!
Setakat cari siput kat lumpur..LULUS!

Tapi..

Setakat masak sedap2..GAGAL!
  (masak megi..kepakaran paling pakar..miahahaa..megi kimchi?megi goreng?megi paling cepat masak?hahaa..sume pon boleh..)

Setakat menjahit.GAGAL GAGAL GAGAL!
  (sadis kalau ingat time Kemahiran Hidup skolah dulu..frustt gile aku buat jelujur pon jadik ape tah!!jelujur ular kena palu kot..:'( kena jahit apron lagi.adoiyaii..aku anto kat tukang jahit je..settle masalah..hahaa..korang lak??)

Setakat siang ikan..GAGAL!
  (memang aku penggal aje kepala ikan tu..alang-alang da nak terputus kan..hehee..lg sadis time beli ikan keli..gile berlendir..!!nk meleleh air mata aku ilangkan lendir tu..yakssss..rse nye aku buang kot ikan tu..tapi skg dah tau laa cara nye..hik3..)

Setakat siang ayam..GAGAL!
  (pernah aku nk tolong ibu siang ayam..last2 kene marah..sebab terkangkang kiat aku operate ayam tu..hahaa..belum lg isi perot ayam tu terabur..haishhhh..xsuke laa..!!nasib baik Elsie ade..die laa tukang buang taik dalam pedal ayam tu..kah3..aku xleh buat,nk muntah..ahahaaa..klako ingat balek time ko siang pedal tu wehhh amoiiii..seb bek kt putrajaya org kt pasar da siap siangkan..settle mslh..)

Setakat angkat air dalam dulang..GAGAL!
  (penah dulu time raya,dgn kompiden angkat air dlm dulang..ade laa 5 / 6 gelas gitu..sampai je kat meja..harus sume air telungkup!!suwehh betol..trauma dah nk angkat air lagi..mmg aku takkan angkat air dlm dulang lg da lepas ni..forever!!buat malu aku je kan..)


Benda-benda GAGAL kat atas ni buat aku trauma..
Bukan tak boleh diperbaiki..
Tapi..entah laa ekkk..
Macam seram-seram ubi giteewwww..
Perlukan masa kot..tunggu jelaa ekk..hahaa.. :D


**Fuhh..teringat dulu..
1st time pegi rumah family boipren..
Tetiba kena gurau suruh masak siakap 3 rasa..
Berpeluh sejuk aku dikala tengah hari yg panas..ahahaa..
Kalau kena masak betul2..
Menangis bawah dapur laa aku kan.. :D
(balek umah je teros google 'cara masak ikan siakap 3 rasa..')
Ahahaaa..sweet memory tu..



nota nota : 
well..setiap org ade kelemahan n kekurangan..
tak salah mengaku kelemahan berbanding berlagak menunjuk kelebihan..
mane tau,ade org terpikat dgn kekurangan kite..
mungkin die nampak kelemahan kite tu kiut..!! #StatementMaut
hahaharapannnnnnn.. :D







1 comment:

Hustler said...

Aku tergelak baca ayat mak ko.. same macam ayat mak aku, cumer dia tambah cikit... " ko tuh dah la beso.. tayah la semak sini!!"

Lagi satu mmg aku ketawa beso punyer... kacang ciper.. wakakakaka