16 July 2012

.Resepi Pavlova.

Di pagi ni pulak..
Chef tunjukkan cara-cara buat pavlova..
Ini cara aku..
Mungkin berbeza kot dgn cara org lain..
Dan kalo ade salah silap,betolkan la ekk..
Huhuu..


Bahan-bahan :

4 biji putih telur 
1 cawan gula kastor (nk kurang manis,kasi kurangkan gula..)
1/2 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh cuka masakan (aku xletak cuka pon,sbb aku xsuke cuka..hahaa..)
1/2 sudu besar tepung jagung

Topping/hiasan :

1 cawan (240 ml ) whipping cream
1 1/2 sudu besar gula halus
1/2 sudu teh esen vanilla
Buah-buahan



CARA - CARA :


Sebelum tu,panaskan oven selama 15 minit pd suhu 150°C ok..



 Putar PUTIH TELUR sampai jadi soft peak..
Masukkan GULA KASTOR sikit demi sedikit..
Masukkan ESEN VANILLA,TEPUNG JAGUNG & CUKA..
Pukul dgn kelajuan tahap kuasa kuda paling laju sampai adunan berkilat ok..


 Nak tau adunan tu dah jadik or tak??
Sile telungkup kan atas kepala??
Ade jatuh tak??
Kalo tak jatuh,means dah jadi la tu..hahaa..
(Gile berani aku terbalikkan adunan tu kan??:P)


 Then,boleh letak kat baking paper..
Org kata bahagian keliling tu lebih tinggi dari tengah..
Aku xtau sebab ape..
So,aku ikotkan aje..

Then,bakar laa dia dalam oven selama 1 Jam 15 Minit..
Phewww..gile lama kan??
Ahahaa..

Tiap-tiap 5 minit,aku jengah oven..
Kejap lagi,nengok oven..
Well..org jakun 1st time buat ni mmg laa kan..
Ahahaa..


TOPPING :

So,sementara tunggu pavlova siap bakar..
Jgn laa jadik mcm aku..
Dok nengok aje kan..hahaa..
Sile buat topping pulak.. :D

 Beli lah buah-buahan yg agak masam ye..
Sebab??
Sebab utk seimbangkan rasa manis pavlova itu..
Huhuu..
Tapi,kalo nk letak durian ke,manggis ke..
Sukati korang laa..
Bukan aku yg makan.. :P

 Pastu potong ikot suka hati..
Takmo potong pon takpe..
Aku kan takde keje kt umah..
Tu potong kecik-kecik.. :P

 Putar WHIPPING CREAM sampai jadik berketul macam gambar..
Masukkan ESEN VANILA & GULA HALUS ye..
Putar dan putar sampai dia kental gituu..
Pastu colek sikit,kasi rasa dekat mulut..
Sedap kan??
Hahaa..
Dah siap putar,masukkan dalam peti sejuk..
Kang cair pulak sementara tunggu pavlova masak.. 
 Then,bila pavlova siap bakar..
JANGAN teros keluarkan..
Bagi dia sejuk sendiri dalam oven tu..
Bukak sikit pintu oven..
Tunggu dalam 10 minit gitu laa kan..

Lepas tu,dah sejuk betol..
Tarik elok-elok dari baking paper..
Make sure dah betol-betol sejuk..
Aku kan kurang sabar..
Tak sejuk lagi,aku dah cabut..
Teros laa melopong tengah-tengah pavlova tu kan..ahahaa..

Letak whipping cream atas pavlova tu..
Then,hiaskan dgn buah tadi..

 Taraaa..!!
Aku punye jadi camni..
Korang punye jadik macam mana??

Link kan haa kat blog ni kalo da jadik.. :D
Ni tekstur pavlova aku..
Luar rangup & dalam lembut mcm marshmellow..
(Tapi aku rasa macam lembut span basuh pinggan aje..hahahaaa..)


nota pavlova : 
aku ingat,pavlova aku paling worst berderai..
sekali aku google image..
ramai pavlova lagi worst..hahahaa.. :D







12 comments:

Sumayyah Nadhirah said...

sedap x? kalo ko wt xsedap jgn bg aku..wkakkaa statment jahat ahhha

Cik Aja said...

alamak sedappnyer..
terliorrrrr..
bak mai hantar sikit..

cendawanpink said...

maya : ahahaa..xsedap3.. :D xdapek bagi..:P

cendawanpink said...

mommy aja : alamak.,da settle ke tekak sume nye..hahaa.. :D

mamabetty! said...

hoemjiiiiiii!

dah buat pavlova lah..gile menawan sampai ke tekak dah neh weyh..aku dah la puasa arini (terhegeh2 nk ganti pose) haha..aku rse kan betty aku mesti suke neh..xnk bg betty rase ker?muahahaha..

cicak_jawaz said...

jeles gile weh ko buat jadik...

Sumayyah Nadhirah said...

tunggu ko pro dulu..bg pass kt aku okeyh hahaha

cendawanpink said...

pujie : pose di ujung waktu..hahaa.. :D
betty ko makan pavlova?wahhh,kerlasss ko maria..
t sile buat sendiri..da bagi resipi tu..hik3..

cendawanpink said...

cicak jawaz : aritu ko buat jadik camne?aku nye ni pecah sikit..xreti sabo..aku tarik dari baking paper tu..ahahaa.. :D

cendawanpink said...

maya : tggu kali ke-10 aku buat,baru jadik pro..hahaa.. :D

nida tecit said...

kau ni bagi resipi buat aku semangat nak buat jugak la cendawananad. hoho

cendawanpink said...

nida : mmg aku bg semangat utk follower aku buat ni..sile buat ptg ni wehh..kompem adk2 ko suke.. :D
sbb ni manisan kn..