19 November 2012

.Buah Dabai.


Pernah dengo nama BUAH DABAI?
Huhuu..
Aku dengo aje..
Tapi,tak pernah makan..
Then,cik hosmet balek kampong beliao..
Kirim bawak balek buah dabai ni..

Buah ni kire nye buah eksotik laa kan..
Ade musim nye jugak..
So,ngam2 si LC balek Sarawak..
Mmg tgh musim buah ni..
Aku kan suke try..
Ayuhh kite try buah dabai lak.. ;)


 Ni laa buah dabai nye..
Rupe nye ala-ala kurma gitu kan..
Anggur pon ade gak rupe nye..

Buah ni nak makan aneh sikit cara nye..
Sebab asal buah ni keras berdentum..
So,kena celur dgn air suam..
Kasi rendam dlm 10-15 minit..
Kasi lembut dulu isi nye..
Baru boleh dimakan..

 Cara makan nye pulak..
Boleh makan cicah garam..
Or makan cicah kicap letak gula..
Huhuu..
LC kata ade yg makan dgn nasi..
:)

Ni laa rupe isi buah dabai tu..


How it taste?
Ermmm..bagi si jakun cam aku ni..
Susah nak describe cemane rase nye..ahahaa..
Mule-mule bau buah ni before di celur tu..
Siyess macam bau pelam mude..
Slurppp..terliur sat..
Then lepas di celur tu..
Rasa buah ni langsong x masam okeh..
Rase lemak-lemak gitu..
Tekstur die macam ko makan keledek..
Tapi rasa kelat sikit and lemak laa..
Okeh,itu jelaa aku nak describe kan..hihii..












12 comments:

Hustler said...

Aku ponj jakun gak nih, wakakakakaa

cendawanpink said...

mawi : pelik kan weh?hahaa..mcm biji kelape sawit pon ade.. :D

Hustler said...

buahnyer ada bijik yer??

cendawanpink said...

mawi : tuuu..kt last pic kn nmpk isi n biji nye..mcm buah kana..huhuu..

Miss Tasantek said...

nasib baik aku dah tak mengandung. kalau tak...masak kau nad nak kena carikan buah ni untuk aku. hahahahah...

Hustler said...

aku teringat kat buah berangan, kihkihkih

fiqkbe said...

1st time dengar buah dabai ni. x pernah tau pun buah ni wujud. hihi..

cendawanpink said...

tasa : haaa ape??wafiy nk ade adik??? hahahaaa.. :D

cendawanpink said...

mawi : buah berangan kulit mcm biji getah..hahaa.. :D

cendawanpink said...

fiqkbe : hahaa..kt smenanjung xde rase nye..sarawak je kot..buah hutan ni..

Elsie coolzzzz said...

hahaha ramai org jakun kat semenanjung rupanya wakakakakaka

Hustler said...

MAKSUD AKU NAD, RASA BUAH DABAI NIH AGAKNYER, SEBAB KO KATA TEKSTUR NYER MACAM KELEDEK, KIRE ADA RASA2 MCM MAKAN BERANGAN LA TUH KOT??