16 November 2012

.Dobi DIY.

Muehehehee..
Korang penah x gune dobi d.i.y?
Alaa..omputeh kata diy,org kampong ku kata "do it yourself "..hehee..
Aku 1st time nokkk anto kat dobi cenggini..
Biase basoh kt umah je..xpenah anto kt dobi..
Tapi..
Di hari rumah ramai ummat aritu..
Anto segerombolan baju² kat dobi laa kan..
Lagi laa cuaca ujan sokmoooo..
Sidai 2 hari baru kering..
Lalu,dgn lincah kadok nye..

Cecepat pegi kat Precint 15 nun sane dok basoh baju terkumpul..hik³..

 Lokasi dobi diy ni kat presint 15,putrajaya..
Betol² nun kat seberang depan Mydin..
Kat celah bangunan tu..huhuu..

 Sebab 1st time kan..
Nengok laa cara org lain gune..
Ala² jakun jugak laa..
Make sure duit syiling 50sen n 20sen je adooo..
Abesss tabung buluh aku dikorek nk carik duit syiling..huhuu..

And jgn lupe pulak bawak sabun basuh sendiri..
Softener pon bawak sendiri ekk..hahaa..
Kalo xbawak,g seberang jalan kat Mydin tu..
Melambak sabun basuh..hohoo..

 Harga?
Boleh laa..
Kalo bwk baju byk² tu..
Kire jimat kot dari yg dobi timbang tu..
Huhuu..

Mesin basuh : RM 4.00
Mesin pengering : RM 3.50

Ok x?ok laa kot..
Siap kering kan..
Musim ujan ni..payah kering wehh baju.. :P
 
 
Timing basoh nye pulak?

Cuci : 40min
Keringkan : 45min..

So,sementara tunggu tu..
Boleh laa pegi ke kedai makan bhampiran utk makan yekk..
Time aku pegi betol² pagi bute wehh..
So,kite bekpes je wokk..

Lepas siap basoh tu..
Jakun lagik..
Yelaaa..
Mesin pengering tu kering kan baju wehh..
Dah boleh teros pakai laa kire nye..hahaa..
Iye iye iyee..
Memey saye jakun..so what??!!
Ade ku kesah?hahaa..
 

Okeh,tu aje laa cite hambe..
Bukan ape nye..
Saje nk coret cite..
First time gune kan dobi gini.
 Jakun laa kekdah nye..ahahahaaa.. :D

And to makcik-makcik luar sana..
FYI,saye ni biasa basoh sendiri tauuuu..
Ni FIRST TIME gune dobi..ahahaa..
(Turun pulak hantaran aku ni kang..kata pemalas lak..kah3..)
#pitammmm..!!









9 comments:

Mrs mAmikO AbUrakOji said...

hehe..bestnye..aku pn nk try anto la..tp nk gune yang keringkan baju je bley x?haha

Sumayyah Nadhirah said...

hahhahah cozin aku selalu guna...syok ye ko..

cendawanpink said...

mamiko : boleh je..ade je org buat cenggitu aku nengok..huhuu.. :P

cendawanpink said...

maya : hahaa..aku baru tau wehh ade kat depan mydin tu haa.. :D

Hustler said...

Dulu ada awek cun kije situ, hahaha.. pastu awek tuh dah pndah, aku tak gi dah dobi tuh, wakakakaka

cendawanpink said...

mawi : nampak beno nipu ko ni..hahaa..dobi ni xde org jage pon wehh.. :D
DIY kan katanye.. :P

Hustler said...

Hahahahaha... tu la ko tak tawu, dulu ada sorang awek jaga situ, sebelah dia kedai mamak lau tak silap aku, aku anto, minum2, dia r tolong masuk mesin sumer, wakakakaka

cendawanpink said...

mawi : ooooo tu dak B6 kan? :D kah3..untonglaaa..

Hustler said...

Woit! Apeda b6??? budak dobi la.. sampai ati ko panggil dia budak dobi, haish, dia kije tuttttt.. tawu?? wakakakaka...